Árnyéktábla, mint veszteségcsökkentő eszköz

Árnyéktábla, lapáttal és kefével, 5S rendszerhez használt eszköz

Árnyéktábla: rendezze eszközeit, szerszámait!

Az árnyéktábla egy olyan rendszerező eszköz, mely megmutatja hova kell elhelyezni a szerszámot, ha az nincs használatban. Nincs frusztrálóbb, mintha olyan eszközre lenne szüksége, amelyről tudja, hogy valahol van, de nem találja meg. A puszta bosszúságon túl egyúttal értékes időt is veszthet. Ez a cikk bemutatja, hogyan számoljuk fel ezt az időveszteséget.

Az árnyéktáblán a munkahelyi eszköz alakja körvonalazódik, amely könnyen felismerhetővé teszi a dolgozó számára, melyik eszköz van használatban vagy melyik hiányzik. Az árnyéktábla célja egy olyan szervezett munkahely megteremtése, ahol az eszközöket, készleteket és felszereléseket a munkaterületen vagy munkahelyhez közel lévő rendezett helyeken tárolják. Ez egy egyszerű eszköz, amellyel növelhetjük a hatékonyságot és csökkenthetjük a költségeket, mivel leredukáljuk a kereséssel töltött időt és ezáltal az ebből fakadó veszteségeket is. Az árnyéktáblára pillantva láthatjuk, hogyha valaki használ valamit a rajta elhelyezett eszközökből. A munkafolyamat végén az árnyék jelzi, hogyha nem került vissza a helyére az eszköz és hiányzik. A leltár is egy pillanat alatt elvégezhetővé válik, már ránézésre kiderülnek a hiányosságok.

Az árnyéktáblák az 5S rendszer részeként használhatók. Az 5S módszer célja, hogy minél rendezettebb, átláthatóbb munkakörnyezetet alakítsunk ki a veszteségmentes, hatékony és biztonságos munkavégzés érdekében. A módszer öt s betűvel kezdődő japán kifejezésről kapta a nevét, magyarul szelektálást, elrendezést, takarítást, standardizálást, fenntartást jelent. Az 5S bevezetésével kialakíthatjuk, könnyedén fenntarthatjuk és fejleszthetjük a rendet a munkahelyen.

Hogyan kapcsoljuk az árnyéktáblákat az 5S-hez és hogyan segítheti szervezetét egy jól megtervezett árnyéktábla?

Az 5S alkalmazása során, a felesleges dolgok szelektálása után az elrendezés következik. Az árnyéktáblának ennél a folyamatnál van nagy jelentősége. Kialakítása során már figyelembe tudjuk venni, hogy egy-egy eszközt milyen sűrűn használunk és hova tegyük az árnyéktáblán, hogy az gyorsan és könnyen kézre essen. Nemcsak az ergonómiai szempontokat kell itt figyelembe venni, hanem az eszközök használati gyakoriságát. Mindenesetre a két szempont megfelelő kombinálásával egy ergonómikusan kialakított és optimális eszközelrendezést tudunk megtervezni. Fontos, hogy használjunk feliratokat is az árnyékképeken, ezáltal is megkönnyítve az eszközök beazonosíthatóságát.

Az így kialakított árnyéktábla felülete tökéletesen alkalmas arra, hogy egy 5S audit során, vagy a használat közben egy szempillantással is elvégezhető legyen egy készletellenőrzés, vagy a nem megfelelősségek azonosítása. Természetesen a rendszert támogatni kell megfelelő oktatással és információ átadással. Tapasztalataim alapján sok helyen szokás a halmozás, gyűjtögetés. Az egyik gépnél három partvis van, a másik kettőnél hiányzik. Az egyik karbantartó szerszámosládája jól felszerelt, a másikból hiányoznak a szerszámok. Ez a fajta “tárolás” rengeteg kereséssel eltöltött időt eredményez, a feleslegesen megvásárolt szerszámok, eszközök költségéről nem is beszélve.

Az árnyéktáblákat az üzem számtalan területén alkalmazhatjuk. A legfontosabb az, hogy ezek megfelelő helyen legyenek kialakítva és csak a szükséges eszközöket tartalmazzák. Vegyük figyelembe a gyaloglási veszteségeket, lehetőleg egyenlő távolságra helyezzük el az árnyéktáblát azoktól a helyektől, ahol használják a rajta lévő szerszámokat, eszközöket.

A zsúfolt, rendezetlen gyártósor vagy raktár átláthatatlan. Tanulmányok kimutatták, hogy a rendezetlen munkakörnyezet lelassítja a gyártást, félreértésekhez vezet, és munkahelyi baleseteket eredményezhet. Az eszközök és berendezések keresése megállíthatja a gyártást. Ha csak óránként 5 perc esik ki így, egy hónapban már jelentős veszteséghez vezet. Ha az eszközöket a táblára helyezzük, megszüntethetjük a rendetlenséget és mindig elérhetővé tesszük őket.

Végül, az árnyékfalakat vállalatunkra szabhatjuk. Az egyiken karbantartáshoz szükséges eszközöket, a másikon munkabiztonsággal kapcsolatos berendezéseket vagy tisztítóbázisokat hozhatunk létre.

Az árnyéktáblákat úgy tervezték, hogy egyszerűsítsék a munkahelyi eljárásokat és folyamatokat. Az árnyéktáblák használatával:

  • Időt takaríthat meg
  • Hiány esetén az eszközt rögtön pótolhatja
  • Csökkentheti a hibákat
  • Gyorsabb munkavégzés – eszközök felhelyezése használati gyakoriság szerint
  • Csökkentheti a csere költségeit

A hatékony munkahelyi szervezet és a bevált gyakorlatok kombinálásával az árnyéklapok mindenki számára előnyös működési feltételeket biztosítanak.

Seiso és a tisztítóállomás

A harmadik S betű az 5S rendszerből a seiso, magyarul takarítás. A takarítás alatt nemcsak a szennyeződések eltávolítására kell gondolni ennél a rendszernél, hanem a tudatos hibakeresésre is. A takarítás során keresni kell a rendellenes állapotokat, persze ezt csak akkor tehetjük meg, ha a normál állapot meg van határozva.

Az árnyéklapos tisztítóállomások tökéletes helyet biztosítanak a tisztító eszközök számára, és lehetővé teszik az alapvető 5S rendszer alkalmazását a munkakörnyezetben.

Az árnyéktábla lehetővé teszi, hogy lássuk, mely eszköz nem került vissza a helyére, így egy gyorsan átlátható rendszert kapunk. Ha már nem használjuk az eszközt, akkor visszahelyezzük az árnyéklapba, hogy legközelebb azonnal kéznél legyen. Ha nincs meg a tisztító eszköz, az árnyékok megkönnyítik a hiányzók azonnali azonosítását, növelve az elszámoltathatóságot és a felszerelés nyomon követését.

Az egyik nagyon jellemző veszélyforrás a keresztszennyezés, ami akkor alakul ki, ha adott munkaeszközt (takarítóeszközt) több munkaterületen is használnak, így a csak egyik helyiségben vagy felületen meglévő szennyező anyagok átkerülnek más helyiségekbe is. A területenkénti színjelöléssel megakadályozhatjuk a keresztszennyeződést a higiéniai területeken.

Milyen árnyéklap kialakítási lehetőségek vannak?

Az árnyéktábla kivitelezhető takarító készlettel vagy anélkül, színkóddal a keresztszennyezés elkerülése érdekében. Válogasson a különböző színű takarító eszközök közül, melyek elérhetőek kék, sárga, zöld, fehér, piros és fekete színben. A kiválasztott eszközökhöz alakítsa az 5S tábla színét, vagy csak használja vállalata arculati színeit, logóját, beazonosításhoz szükséges feliratokat.

A seiso, azaz tisztítás eredményeként egy kellemesebb munkahely fog várni minket, ahol minden szerszám és eszköz működésre készen áll.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük